Summering av informationsträff till seglarna om Tjörn Runt på Båtmässan 2 februari
- 3 feb 2013
Under Båtmässan bjöd Tjörn Runt och Stenungsunds Segelsällskap in seglarna till information och diskussion om årets Tjörn Runt. Ungefär 90 seglare slöt upp och många ställde frågor kring årets upplägg av Tjörn Runt 2013. Om du inte var en av alla deltagare kommer här en kort summering av svaren på alla de frågor som ställdes.
Om du inte var en av alla deltagare kommer här en kort summering av svaren på alla de frågor som ställdes.
Fighten från Tjörn Runt 1990
Träffen inleddes med filmen där vi fick följa två seglares fight från Tjörn Runt 1990. Åke Fredriksson hade klippt ihop några härliga scener och ledde samtalet. Tomas Wallin och Bo Erlandsson fick berätta om sina tankar och strategier kring kappseglingen som slutade med att Bo Erlandsson stod som vinnare.
Tomas Wallin och Bo Erlandsson berättade om sin seglats från Tjörn Runt 1990. I förgrunden framför Bosse ser du det pris som delas ut till totalvinnarna på de två olika banorna. Priserna är tillverkade och designade av Kjell Engman och PHROMOTION i Stenungsund har skänkt priserna. Foto: Lars Berglund
Ställer de upp 2013? Man kan aldrig vara säker, men någon entonnare blir det i så fall inte, kanske skulle det kunna bli i varsin IF-båt på lilla banan. Vill du se hela filmen, klicka dig vidare till Åke Fredriksson blogg för att se filmen "En smak av sommar" som gjordes för TV4 och visades under julhelgen 1990.
Planerna inför Tjörn Runt 2013
Därefter informerade Bo Bäckman, projektledare för 50-årsjubileet om de olika planerna och nyheter inför jubileumsåret. Anders Torén, tävlingsledare, informerade om upplägget för kappseglingen som i år seglas på två olika banor moturs med start i Stigfjorden och målgång på Askeröfjorden i Stenungsund.
Vi arbetar bland annat med:
- Båtmässan blir avstampen för jubileet
- Västsvenska Turistrådet går ut med information om Tjörn Runt i Europa
- Ett jubileumsmagasin
- Tjörn Runt Classic den 11 augusti med segelbåtar konstruerade senast 1963
- Tillfartsseglingar med mål i Skärhamn på torsdagen
- Festligheter i Skärhamn både på torsdagen och fredagen
- Festligheter i Stenungsund både på fredagen och lördagen
- Lilla Tjörn Runt som vanligt fredagen innan Tjörn Runt
- Tjörn Runt seglas på lördagen moturs med start på Stigfjorden
- Race Center och tävlingsexpedition i kulturhuset Fregatten
- Kyrkesund som åskådarplats ”ersätts” av Tjörnbron med omgivningar
- Olika aktiviteter såsom ”prova på” seglingar för barn och vuxna, kortare Tjörn Runt tävlingar, utbildningar i segling, tävlingsstrategi, meteorologi med mera
- Öka möjligheterna för åskådarna att följa upploppet och målgången
- Prisutdelningen efter Tjörn Runt på lördag kväll på Stenungsbaden, vandringspriserna får hämtas en vecka senare
- Kungahusen i Sverige, Norge och Danmark samt landshövdingen inbjudna
Ta del av bildspelet om Tjörn Runt 2013 (pdf 1,81 Mb)
Många frågor fick svar
Efter informationen såg Harald Treutiger till att alla frågor blev besvarade. Och det var många frågor som ställdes!
- Hur blir det med barnbegränsning för lilla banan?
Det blir vid Vannholmen som alltid och innanför Åstol/Kärsön samt in under stora Tjörnbron. - Banbegränsning stora banan?
Alla ska passera rundningsmärket vid Marstrandsön och mellantiden innanför Åstol/Kärsön. - Hur många klasser blir det 2013?
Det beror på antalet båtar som anmäler sig. - Hur många klasser på stora och lilla banan?
Beror åter på hur många som anmäler sig. Men generellt brukar det vara 30 procent av båtarna som anmäler sig som har de SRS talen som är aktuella för stora banan. - Blir det flerskrovsbåtar både på stora och lilla banan?
Det beror ju på SRS talet och vilken bana man väljer som seglare. Det är troligt att F18 seglar stora banan. - En totalvinnare per klass/bana precis som det var "förr"?
Ja det blir ingen totalsegrare för Tjörn runt 2013 utan en segrare per bana. - Kan samma båttyp välja olika banor?
De båttyper som finns i det spann där man kan välja mellan stora eller lilla banan kan alltså seglas på två olika banor. Det är upp till skepparen att välja den bana som passar besättningen bäst. - Hur sent kan man ta ställning till vilken bana man vill segla om man har SRS-tal i spannet?
Den 9 augusti stängs anmälan och det är sista datum att välja både bana när vi stänger anmälan. Det är också sista datum för att välja segelställ. - Varför ska man kunna välja bana i mellanklasserna?
Kan vara båttyper med högt SRS som inte är lämpade att segla havsbana eller att besättningen inte är tillräckligt samtrimmad. Det är alltså upp till varje skeppare att bestämma. - Hur långa är banorna?
Lilla banan är 26,5 Nm och stora banan 38 Nm. - Hur långt mellan starterna?
Tio minuter mellan varje start och de största klasserna startar först. Sista startgruppen cirka en och halv timme efter första. Man startar i startgrupperna för respektive banan och inte med sina respektive båttyper om de har valt olika banor. - När man nu seglar moturs blir det nya grund att ta hänsyn till. Blir det nya bojar som varnar för grund?
Vi ska försöka anpassa utmärkningen av grund efter den nya bansträckningen. - När vet vi vilka skär som blir markerade?
Kommer att finnas information på stss.se och även skepparträffarna. - Tävlingsledningen ställde även frågan om tillfartsseglingarna från Sunneskär och Björlanda ville segla upp på torsdag eller fredag? Flest händer räcktes upp för fredagen.
- Var hämtar vi upp startmaterialet som landar i Skärhamn?
Vi ska försöka att få ut startpåsarna till Skärhamn. Men då måste skepparen informera tävlingsledningen om det på något sätt. Vi får fundera ut hur. - Hur många båtar beräknas landa i Skärhamn?
Tillfartsseglingar från Varberg, Oslofjorden och Danmark beräknas locka cirka 50 båtar. Från Sunneskär och Björlanda ytterligare 50 båtar. Skärhamn har 150 platser. - Hur ska man kunna delta på skepparträffarna om man ligger i Skärhamn?
Vi ska försöka ordna med transport mellan Skärhamn och skepparträffarna på fredagen på Stenungsbaden - Men blir det inte en konflikt på Stigfjorden när båtar på väg till start möter båtar som har startat?
Precis utloppet vid Stigfjorden kan det bli konflikt. Men lilla hålet vid Vannholmen är det banbegränsning för de som har startat. - Har ni funderat på att flytta starten ytterligare en timma?
Första starten är planerad till nio och med tio minuter mellan. - Är det möjligt med bogseringsmöjlighet från Stenungssund till starten?
Vi planerar för bogseringshjälp i Skåpesund. - Vilka båttyper kommer att delta i Classic?
Vi har inget konkret svar idag. Men vi kommer att tillämpa Alma regeln som används för äldre båttyper. Men Andungar, Drakar och IOD har visat intresse. Vi pratar med flera organisationer och klassförbund. - Kommer det att vara särskilda säkerhetskrav på stora banan?
Vi jämställer stora banan med Pater Noster Race så det kommer att bli fler säkerhetskrav. - Hur många kommer att segla stora banan?
Jättesvårt att bedöma. Men vi vet att ett antal båttyper kommer speciellt, bland annat tio Farr 30.
En annan båttyp som sagt att de vill samlas för att det är 50-års jubileum är Balladerna, kanske kan fler båttyper samlas på samma sätt. - Hur blir det med åskådarplatserna i Kyrkesund?
Speaker kommer inte att vara där eftersom vi tror att få båtar kommer att välja den vägen. Men vi kommer att lyfta andra bra åskådarplatser. Blir speaker vid Tjörnbron. - Stora banan banbegränsningen eftersom det säkert blir en kryssning ner till Hätteberget. Borde inte vara tillåtet att gå in mellan öarna/”gruset.
Ja det är delade meningar om det är bra eller inte. Hemmaseglare kan kryssa men vi ska ta oss en funderare om banbegränsning där. Kanske blir det Dynan och Pynten som märke. - Hur stor andel av de som seglar kommer från Göteborg?
Tycker det är dålig information i Göteborg. Vi försöker utnyttja befintliga kanaler såsom stss.se, facebook och direktutskick till seglarna. - När spikas banorna med begränsningar med mera?
Det blir till inbjudan som går ut i maj. Vi jobbar på att få anmälningsmodulen klar till Båtmässeveckan. Men då kommer inte alla begränsningar att vara klara.
Vi ses i august!
Tävlingslednigen tackar för alla frågor och synpunkter. Som sagt är inte allt spikar förande tävlingens upplägg så det finns fortfarande en del frågor som vi tar med i våra överväganden.
Vi ser fram mot att se er på startlinjen på Stigfjoren den 17 augusti 2013!